Spørsmål – om hva?

Spørsmål – om hva?

Jeg forstår at du har noe på hjertet, men hva? Jeg tror alle som kommuniserer med en person med afasi har kjent på den dumme følelsen av ikke å strekke til. Jeg syns det er vondt og vanskelig. Jeg blir svett og kjenner at fantasien er for dårlig.

Det er heller ikke godt for han som har noe på hjertet men ikke kan formidle det. Han ser jo tydelig min fortvilelse og velger kanskje heller å  vifte det sukkende bort, vi kommer ikke i mål.

Tema

Et hjelpemiddel med temaer er til nytte for oss begge. Et hjelpemiddel som inneholder ord og bilder som gir meg hint om temaet du er opptatt av.  Du peker på hytta og jeg lurer på om du vil en tur dit? Nei, tommel ned.

«Er det noe du vil ha fra hytta?» Nei, tommel ned. Du ser opp mot taket og peker på bilde av sønnen din.  “Ja Per var på hytta og hadde en fin helg. Marit var med og begge barna. De gikk på ski og akte.» 

Du nikker og ser mot taket igjen og endelig forstår jeg. Om det er mye snø på taket ? Du har jo alltid hatt omsorg for taket og vært oppe der og måkt hver eneste vinter. «Det sa ikke Per noe om, men jeg skal ringe og snakke med han om det.»

Du slapper av – vi klarte det denne gangen.

Hva er afasi?

Afasi er språkforstyrrelse som følge av sykdom eller skade i hjernen.

Afasi innebærer vansker med både å bruke og å oppfatte språk, og vansker med å lese og skrive. Afasi kan komme av oppståtte skader etter en ulykke, hjerneslag eller ved diagnoser som for eksempel demens.

Ønsker du å vite mer om afasi? Kontakt oss eller Afasiforbundet.

Finne frem

Det finnes et utall temaer man kan snakke om, men det er viktig at de som legges inn i hjelpemiddelet er temaer som interesserer personen som har afasi. Hvis vi skulle legge inn alle temaer, ville det bli helt umulig for han å lete seg frem.  Med et hjelpemiddel på en lite flate, må temaer og ord legges i et hierarki. Fra barnehjelpemidlene er vi vant til å kategorisere ordene for å finne frem, men kategorisering kan være vanskelig for en person med en oppstått skade. Vi som har hatt et aktivt språk hele livet har ikke tenkt så nøye over at fly er et fremkomstmiddel og hytta er en bygning. Kanskje er isteden assosiasjonen( kategorien ) Ferie det som skal til for å finne frem til både fly og hytta?

Individuell Kontekst

Det enkle afasioppsettet i Grid 3 er bygget ut fra noen få assosiasjoner. Det handler om meg, ordet er hjemme hos meg eller temaet er ute et sted. I tillegg er det mulighet for å finne familie og venner i albumet og steder i kartet. Oppsettet kan selvfølgelig ikke brukes av noen akkurat sånn det er satt opp men er ment som et innspill til hvordan det kan tilpasses for å bli funksjonelt når det er skreddersydd for en spesiell person. Noen vil ønske og kunne beherske flere assosiasjoner, men disse er enkle og allmenngyldige.

Det som er viktig i livet mitt

Ord og hendelser fra et langt liv gir det beste grunnlaget for valg av temaer. Familie og venner, hus og hytte, jobber og hobbyer, ferier og interesser. De fleste har foto av det meste som er viktig å få med.  Det må gjøres en jobb for å få det inn i hjelpemiddelet, men det er enkelt i Grid3. Jeg er f.eks. ikke interessert i båter, mens Morten som har vært sjømann veldig gjerne vil ha med tankskip og land han har besøkt.

Setninger er unødvendig

Det er ingen grunn til å lage fulle setninger i hjelpemiddelet.  Det kompliserer bruken og det skal vi unngå. Temaet er utfordringen, får du hint om tema kan du stille spørsmål og dere kan jobbe dere frem og få til kommunikasjon om det.

Tid og tålmodighet

Det tar tid å tilpasse hjelpemiddelet og selv om jobben er gjort bra, tar det tid å venne seg til å bruke det.  Hvis du klarer å bruke det når du snakker selv blir det mer naturlig i kommunikasjonen, men det tar litt mer tid.  Du sier selv hele setninger og finner frem til temaet og peker på et foto som passer til. På den måten blir samtalepartneren din også vant til å finne frem og ser og hører at muligheten ligger der.

Verdifull

Afasi gjør ikke en person mindre interessant eller betydningsfull, men det kompliserer kommunikasjonen. Det må en ekstra innsats til.  Et hjelpemiddel og tålmodighet vil gi dere begge gode opplevelser, senke frustrasjonsnivået og minske antall nederlag.

Artikkelen er skrevet av Mona Falck Lines, som har jobbet med og utviklet kommunikasjonshjelpemidler siden 1985. I dag jobber hun som selvstendig konsulent for privatpersoner som har behov for bistand til å tilpasse kommunikasjonshjelpemidler ved afasi. Vil du vite mer? Ta kontakt med Mona via mona@abstradukt.no