Søknadsprosess
Alle som har en varig (over 2 år) nedsatt funksjon kan søke om hjelpemidler. Her har vi beskrevet prosessen dere må gjennom for å søke. Er du i tvil om hvordan du skal gå frem kan du enten ringe til oss eller til ditt lokale NAV-kontor. Fagpersoner i din kommune skal være kontaktledd og være behjelpelig med begrunnelser og formuleringer om det er behov for det.
-
Ergoterapeut, skole, PPT eller BUPA eller andre henviser til Hjelpemiddelsentral for utprøving av hjelpemidler.
-
Utprøving foregår på Hjelpemiddelsentralen, hjemme hos brukeren eller på skolen sammen med lærere og foreldre.
-
Hvis det viser seg at hjelpemiddelet fungerer som ønsket, søkes det NAV via NAVs søknadsskjema. All med varig nedsatt funksjon kan søke om hjelpemidler. For barn/ unge unge 18 år må foresatte søke. Det skal være en fagperson i kommunen som begrunner søknaden. Dette kan være ergoterapeut, fysioterapeut, PPT-ansatt eller annen fagperson. I søknaden må fagpersonen beskrive hvilke tiltak som er prøvd ut, hva som har fungert og hva som ikke har fungert.
-
Det kan også søkes direkte om hjelpemiddel uten utprøving. Dette gjelder ofte når det dreier seg om hjelpemidler i NAVs sortiment som ergoterapeuten allerede kjenner godt.
-
Dersom man er i tvil om hvilket hjelpemiddel som egner seg best for brukeren, kan det søkes om et utprøvingslån. Brukeren får da låne løsningen en begrenset tid for å se hvordan det fungerer i hverdagen.
-
Formidler ved Hjelpemiddelsentralenm gir den grunnleggende opplæringen til brukeren og eventuelt andre som skal delta i bruken av hjelpemiddelet. I noen tilfeller kan leverandøren stå for opplæringen etter avtale med Hjelpemiddelsentralen.
-
Kommunen har ansvar for videre oppfølging