En lysere fremtid for Grid 3

Tirsdag 6. oktober 2020 kom endelig beskjeden om at en nye eiers er på plass for Smartbox. Care Tech group og Smartbox vil eie selskapet sammen og jobbe for å utvikle Grid software og produkter i fremtiden.

En lysere fremtid for Grid 3

Vi i Cognita er selvsagt veldig glade for denne beslutningen, da dette er det aller beste for forbrukerne av både Grid 3 og Tobii sine løsninger. Dette betyr også at det er Cognita som skal fortsette som leverandør av Grid 3 i Norge.

Gode nyheter for norske forbrukere

Dette er gode nyheter for norske forbrukere som fremdeles får et bredt utvalg ASK hjelpemidler tilgjengelig gjennom NAV. Vi i Cognita er veldig stolte av å ha jobbet med Smartbox i så lang tid som vi har, og ser frem til en spennende og givende fremtid videre.

Hilde Falck-Andersen, Daglig Leder

Hva har skjedd?

20. august 2018 fikk vi beskjed om at Tobii Dynavox har kjøpt Smartbox. Seks uker senere ble konkurransetilsynet i England koblet på for undersøke konsekvensene av denne sammenslåingen for forbrukerne av programvarene.

Smartbox og Tobii har hele tiden vært forpliktet til å jobbe separat, så produktene eller arbeidsmetodene ikke skulle bli påvirket.

CMA er en britisk statlig organisasjon som eksisterer for å forsikre best mulige vilkår for forbrukerne ved å ha tilgang på de beste produktene til den beste prisen. I tillegg har CMA som oppgave å sørge for at de mest innovative og brukerorienterte bedriftene er de som lykkes.

Torsdag 13. august 2019 kom den endelige avgjørelsen fra konkurransetilsynet i England (CMA): Smartbox og Tobii Dynavox får ikke slå seg sammen! Begrunnelsen for beslutningen er at et samarbeid mellom de to største aktørene innen ASK-området kan potensielt føre til reduksjon i det eksisterende produktutvalget, reduksjon av kvalitet, mindre produktutvikling og høyere priser.

For Smartbox sitt tilfelle begynte så prosessen med å finne en ny eier. CMA er ansvarlige for å lage retningslinjer for en ny eier, så en tilsvarende situasjon ikke oppstår igjen.

Hva er neste steg?

For forbrukerne i Norge sin del er ingenting endret – Cognita fortsetter fremdeles å være eneleverandør i Norge og vi gjør vårt ytterste for å gi deg den oppfølgingen og servicen du trenger for å lykkes med Grid 3.

Har du spørsmål om denne saken eller om Grid 3? Ring oss på 22 12 14 50.